Tuesday, April 28, 2015

Malam..

Sunyi sepi, cuma boleh dengar bunyi jiran menumbul sambal belacan. Sudah malam macam ni pun baru nak makan nasi ke? Semalam dia alih perabut pun waktu malam juga, dekat pukul 1 pagi. Malam ni agak panas, sebelum nyamuk menyerang, baik pasang ubat nyamuk siap-siap, tak perlu nak menggara bila tidur nanti.

Baring, melunjur kaki sambil menggeliat. Mulut menguap dan tangan digenggam erat, macam inilah gaya sebelum tidur, ambil mood! Kepala runsing memikirkan hari-hari mendatang yang belum tentu tahu kesudahannya. Tahun yang mencabar, tapi tiada pilihan. Selagi kepala tak henti berfikir dan selagi itulah mata memandang ke atas melihat kipas berputar laju macam ada UFO nak mendarat di atas muka ni. Mula mengelamun jadi Fox Mulder mencari kebenaran kewujudan makhluk asing bersana ejen Dana Scully.

Sikit-demi sikit, badan rasa makin lemah. Tenaga kurang dialirkan, rasa nafas makin perlahan. Bila angin merempuh kulit muka, sesekali bulu mata bagaikan berat sangat, menarik kelopak menutup mata. Seluas katil, seluas itu juga bantal bertaburan sekeliling badan supaya perasaan tidak melayang memikirkan sesuatu yang di luar jangkaan.

Kenapa manusia berasa risau dan gementar kalau tidak dapat melihat? Antara penglihatan dan pendengaran, yang mana satu dirasakan lebih penting? Badan mengiring ke kanan, terpandang Samsung S3 menyala kelip signal berwarna biru. Sesekali terpandang langsir yang tinggi lampai bergerak mengikut alunan angin seperti seorang dewi malam yang serba putih berdiri memandang aku. Aku pusingkan badan ke kiri pula.

Aku kuatkan azam, aku pejamkan mata seeratnya. Seperti orang buta, aku hanya melihat kehitaman. Sesekali aku terkenang peristiwa sepanjang hari ini, terkadang membawa kepada kenangan nostalgia lampau. Berdebar rasa jantung, darah bagaikan mengalir laju. Aku menjadi runsing. Suhu di dalam bilik ini tiba-tiba dirasakan makin sejuk. Kaki menguis-nguis kain selimut mencari perlindungan. Sedikit demi sedikit aku mendengar bunyian yang seperti bermain disekitarku.

Bunyi apa ni? Seperti bunyi orang berdengkur di sebelahku. Cepat-cepat aku membuka, terbeliak akan tetapi aku takut nak menoleh ke belakang. Aku membaca ayat Kursi dan terus pejamkan mata agar aku bangun esok pagi dengan amannya.

2 comments:

Anonymous said...

hantooooooo
~ziel~

SYED NAHAR said...

hishh.. jgn la!! takut!!