Tuesday, March 27, 2012

Apa Celop?

Isnin aku cuti, jadi petang tu aku sms Wan bagitahu kot-kot dia nak jogging. Emy pun aku sms tapi dia lambat reply, nasib la kena tinggal. Lepas chatting dengan seorang insan terpilih ni, aku pun terus keluar, start enjin cabut pergi Taman Tasik Metropolitan yang lebih dikenali dengan nama Tasik Layang-Layang.

Apa celop? Eh ko belum klimaks lagi. Rilex! Minah Wan ni masih on the way, merempit katanya. Risau plak aku, tapi memandang dia memang ratu rempit, aku kurang risau akan keselamatan dia unless dia ada bagi tau apa-apa. Tak lepas tu dia sampai, terus la kami slow-slow jogging mengelilingi tasik puaka tebing biru ni.

Apa yang puaka bukanlah tebing tasik yang kaler hijau lumut ni, tapi tiba-tiba aku teringat aku dah kunci kereta ke belum? Rasanya dah, tapi malas aku nak patah balik, mahu Wan sumpah aku jadi ikan lampam jawa. So kami teruslah berjogging sambil bergosip. Baru 1 kilometer, Wan semput.

Semput bukan sebarang semput, mula-mula dia buka kasut. Lepas tu ingat nak buka seluar tapi nasib baik dia bukak stokin je. Sekali macam nak pitam, ah sudah! Aku ni tak reti nak buat aksi Hulk Hogan. Orang lalu lalang kemain ramai. Kalau Emy ada ni boleh la aku cover sikit. Wan tiba-tiba dah tak jawab soalan aku, mungkin dia dah stone. Aku suruh dia pergi lepak atas rumput bawah pokok teduh, cepat sikit dia cool. Aku nampak ofismate, si Jasli jogging dengan gagah dan perkasanya macam larian KL Tower-Standard Chartered. Harap dia tak perasan aku ada di situ.

Lama kelamaan, mujur Wan kembali siuman. Lepas tu terus jalan sampai la sudah. Lega aku! Tak dapat bayangkan kalau Emma tahu, mesti dia syak aku bagi Wan minum ubat batuk campur Coca Cola. On the balik, aku ajak dia lalu ikut short cut terus sampai Jusco Metro Prima. Lepas tu entah macam mana aku terus rasa nak singgah Carrefour, dan di sinilah bermula memori tercipta macam lagu Shila Hamzah.

Aku mencari parking. Mujur keadaan tak begitu sibuk, tapi sepanjang alur tu memang penuh saja kereta. Hairan aku orang KL ni mana-mana pun penuh. Pusing punya pusing, aku jumpa satu kereta Hyundai nak keluar, terus aku bagi signal. Yeah, memang betul kata Emy kena baca surah wal as.

Elok kereta Hyundai tu keluar, aku terus pusing steering, masuk parking. Ekjas tayar bagi straight, aku perasan ada wajah bengis muncul di side mirror. Eh siapa pula ni? Yang pasti bukan boss aku sebab dia kat Riyadh sekarang ni. Ish apa dia buat malam-malam gini kot ya pun aku je buang tebiat nak singgah Carrefour Kepong ni.

Apa celop, siapa-siapa pun ada aku kisah? Aku pun terus matikan lampu, kasi mati gear, tarik hand break. "Tuk tuk tuk!!!" Macam bunyi orang ketuk cermin. Aku tak peduli, aku kemas-kemaskan sling bag aku, ganti kasut, pakai selipar. "Tuk tuk tukkkkkk!!!" Mak aih makin kuat.

Tiba-tiba terpacul sekujur muka lelaki di tepi cermin kereta. Terkejut nak arwah aku. Alamak? Aku curi parking dia ke? Atau dia ni kerja sini nak bagitahu aku parking kat lot single female driver tapi itu di The Curve ada la. Apa hal ni?? Panic aku, selagi aku tak buka tingkap mau dia pecahkan cermin kereta aku.

Aku on suis, terus aku turunkan cermin dalam suku sahaja. Aku lenggak kepala tanda bertanya. Tiba dia cakap "rokok satu bang.." Aku tarik muka pelik. Aku dengan yakin turunkan lagi suku cermin jadi separuh. "Tak de. Sorry!" Terus aku naikkan cermin kereta tutup full.

"Tuk tuk tuk tuk tukkkkkkkk!" Sikit lagi mau pecah cermin kereta aku. Kali ni dia buat muka bengang. Aku nak keluar dari kereta pun takut. Tapi aku yakin sebab aku parking betul-betul depan pintu masuk, keadaan cerah, orang pun ramai. Tapi diam-diam aku sorokkan sling bag aku. Setahu aku kalau kena pow pun aku ada 20 ringgit je.

Akku turunkan cermin sikit je, suku pun tak sampai. Aku jerit dari dalam, "Nak apa lagi?" Skali dia punya selamba jerkah aku, "3 ringgit!" Cis selamba je minta duit. Mereng gamaknya, takkan la free-free aku nak bagi. Terus aku keluar dari kereta, geleng-geleng kepala terus masuk ke dalam Carrefour. Sambil naik escalator aku jeling-jeling kereta kot dia pecahkan cermin, tapi tak nampak pula.

Habis membeli barang keperluan, apa la sangat setakat beli snek, buah pear, minyak sakit perut, susu pastu tapau sushi nak test power tak sushi Carrefour ni. Dari jauh jalan dengan yakin, jurujual nak promote broadband aku angkat tangan je tanda tak mau. Nak suruh rasa kopi pun aku tak sudi. Apatah lagi ko nak jual krim tenyeh-tenyeh kat tangan kulit jadi putih memang aku tak percaya, gila punya bahan kimia. Keluar saja dari pintu besar Carrefour, skali lagi aku terkedu.

"Brader!" Ada orang tepuk lengan aku. Apa celop??? Aku seram je nak toleh kanan. Slow-slow aku perhati, aku nampak seorang yang aku rasa kenal. "3 ringgit?" Eh kau orang lagi. Selamba kau je nak pow aku 3 ringgit. Punya ramai orang kat situ, aku jugak kau tunggu. Melampau betul. Tapi seram sejuk pun ada, cepat-cepat aku jalan menuju kereta. Malangnya la aku, apa gamaknya yang orang nampak pada aku je terus nak jadikan aku mangsa jenayah?? Masuk je start enjin terus chow. Adventure sangat aku rasa. Tak sempat aku nak fikir pasal nak repair kunci pintu kereta yg kena umpil, kena plak soal siasat kes pencuri baju pink, kau pulak nak pow aku 3 ringgit. Apa celop???

Wajah si malang, silap hari bulan pergi mandi bunga bawah jambatan Tamparuli
(sekadar gambar hiasan).

11 comments:

Hustler said...

Hahahahaha... sengal la abg nih.... tapi yang pasal mandi bunga tuh, tak setuju la jambatan tamparuli, cube dulu kat jambatan ilmu... eh??

Anonymous said...

hahahahha...pagi2 dh buat aku gelak...
tu la..pelik gak..dlm ramai2 org tu...hg jugak jdi mangsa...tahap kritikal ni kot..
len kali jgn jln sorg2..makesure ada org teman..(ayat suruh hg ja...tp realitinya aku kat cni pun pi mana2 sorg2 gak-lone ranger..hehehhe)

sir

missone hazel said...

hahahahhaha..nampak sgt badan da lemau..bg sebulan k, pasni kembali normal..hehe

SYED NAHAR said...

mawi: woi jambatan ilmu tu tak cukup angker utk aku mandi buat ritual apa2 pun.. hehe..

sir: tu la nasib kita ni, org suka nak buli haha..

wan: ko la lemau.. liat! hehehe tapi gagah jugak tu hahaha..

Anonymous said...

wah duh nahar.. popular benar spi.. mugkin diaorg tgk nahar tu ala ala org berhati mulia kot....

SYED NAHAR said...

ni mesti kak ina? haha... bermati mulia ke? atau muka nak mintak penampar.. hahaha... tapi kan maybe la bulan march ni bukan bulan yang ong utk saya kot.. tunggu pulak bulan april :)

Anonymous said...

hang kenapa sering dijadikan mangsa jenayah...???? uhuk uhuk uhuk..

SYED NAHAR said...

jgn tanya aku.. aku sendiri pun tak tau :( haha..

Anonymous said...

tu batu nisan sapa?

ina

cik ai:) said...

Awalnya book batu nesan??? ;)

SYED NAHAR said...

sis: batu nisan tok haha..

mek ai: haah.. awal nak jugak ke? haha..