Saturday, January 16, 2010

the curious case of benjamin button

ringkasan :
benjamin dilahirkan tidak normal, dimana kadar kedutan kulitnya menurun, juga tulang temulang. pendek kata semasa dilahirkan, rupa paras beliau adalah berusia seorang datuk dan beliau mati sebagai seorang bayi comel. komplikasi yang berlaku memberi impak besar dalam hidup cate blanchett yang pada awalnya menolak cinta benjamin (lakonan brad pitt). benjamin menjalani kehidupan penuh dugaan, sehinggalah mereka berada pada titik yang mana umur mereka sama. benjamin sedar akan kesusahan yang akan ditanggung isterinya lantas beliau membawa diri ke beberapa tempat termasuklah india. tetapi mereka bertemu kembali pada umur benjamin 20an, di mana cate blanchett sudah tua dan sedang menguruskan sebuah kelas tarian balet. akhirnya benjamin mati dalam dakapan cate blanchett sebagai seorang bayi.

komen :
moral cerita ini adalah memaparkan walaupun kita telah berusaha untuk mendapatkan sesuatu, namun apa yang berlaku di kesudahannya adalah suatu yang harus kita terima kenyataannya. kita tidak boleh melawan ketentuan. namun begitu, walaupun kisah ini amat tidak ada logika, namun ia telah memberikan impak yang sangat besar pada diri saya yang menontonnya. filem ini membuatkan saya berasa amat sedih, dan tidak terkawal. sungguh touching. hanya mereka yang berjiwa komando sahaja yang akan menyatakan ia tidak best. saya telah menontonnya banyak kali, sehingga sanggup dimuat turun melalui torrent. siapa nak copy sila berikan pen drive. saya suka filem ini dan ia memberikan seribu makna buat saya sehingga tercatat di kalendar januari 2009 saya.

No comments: