Thursday, April 23, 2009

sales and you

kita shopping, bermaksud kita gi kedai, amik barang dan bayar pastu blah. ok itu membeli belah. tak kira benda tu desperately demanded, just sebab dia adorable, atau beli untuk simpan takut kemudian harga naik sementara jualan murah, teraniaya godaan salesgirl, kita dihipnotis seperti dipukau atau tension duit tak luak-luak dalam purse. tak kisah itu reason anda, tapi persoalan yang aku nak tegaskan di sini (tringat plak perkataan penegasan) bahawa, "adakah shopping itu tabiat buruk?" jika bersetuju, nyatakan awat ceq? kalau sokong pun pasai pa plak? cuba terang sikit (teghanggg??? macam ustazah jamilah pulak). skang aku nak ajak semua bloggers berfikir jadi makhluk dewasa, sejenak sebelum sambung gelak sampai putus urat kentut. sila bertindak jujur. tulisan anda akan dinilai bersama (kecuali part shawl lal'quila, there is me as the judge!). cuba singkapkan statement anda dengan menyatakan reason anda even rediculous pun (bagi dia merapek bagi aku maybe natural) dengan terang, jelas dan tidak dengung.

gambar in hanya sekadar ilusi. just nak kacau mood korang jek. haha..

3 comments:

SYED NAHAR said...

ok aku start dulu.

shopping itu bagus! suatu terapi dan proses pembelajaran dlm decision making n problem solving.

alasan:
aku jarang decide pi mana2 utk soping tapi bila ternampak benda yg berkenan, perasaan aku bula berkata benda itu amat diperlukan dan menjadi onar jika tak beli. sanggupkah rasa menyesal bila kali kedua pi nak beli tapi dah abeh sebab tak de stok. so, perlu tak perlu sesuatu barang datang kemudian. tapi aku tak beli barang mahal. kalau mahal terus terdetik dalam hati, eleh mahal saja, lawa dak pun. natural lah sebab kita tau tahap kemampuan. so far, kalau beli aku puas hati, hasilnya gembira dan kalau terlalu best benda tu kita sayang, nak pakai pun rasa sayang takut rosak. gila ke??

bagaimana anda?

Cik Faridah Huda said...

shopping memang terapi minda tok aku....ade banyak sebab ngape aku suka sedekahkan duit aku kat tokey shopping complex...

Sebab2nye...
1. aku akan shopping bila aku rase sedih....
2. aku akan tershopping bila tengok kawan aku shopping...
3. aku akan shopping bila aku dah buat list...bererti...aku memang inginkannya....

aku sebenarnya...x suka buat had sukatan bershopping...sebab nanti ia mampu buat mood aku jadi x keruan.....dari sedih mungkin akan bertambah sedih...tp aku selalu mengalami kegembiraan after bershopping...jadi aku ingin kekalkan ia!!!

Dalam otak aku slalu pikir...
"kalau aku x beli la...nanti x dak dah..."..den aku trus grab je!!!

aku jenis yang bila dah beli..mesti akan guna...x de istilah nak simpan2 biar berhabuk...biarpun dtg opis yang kurang menarik neh..aku akan guna esp my kasut n my handbag..nanti kalau ade event pa pe..majlis kenduri kendara ke..aku akan beli lain..membazir ke macam tu????slalu gak kena perli sebab aku ada jenis kwn yg kununnye benda2 branded neh kena simpan...tp aku taw...die mmg beli jenama branded tapi rege rm20/30 je..so..x kuasa aku nak bertekak...

yang penting...jangan ade rase menyesal bila dah bershopping....tp sebelum shopping...cek purse dulu..takut2 cash money x cukup atau kad kredit korang tertinggal...

aku akan sedekah kat orang kalau aku beli pa pe..den rasa x berkenan..x muat ke...or 1001 alasan lagi...kebanyakannye aku sedekah kat kawan2 aku, my mom n my kazen...hehehhehe

Lagi satu minat aku adelah membeli rantai-rantai manik pelbagai bentuk dan corak....rase teruja bila tengok design yang chantek2...tapi x brapa pakai pun...hanya tok melaram...

SYED NAHAR said...

best nya kalau aku dapat ronggeng soping ngan macrieda. hahaha..