Sunday, April 5, 2009

medan kidd

19feb aku balik kampung tapi nak singgah ke ipoh dulu sebab ada exam SPA. sampai KLIA pagi 20feb jam 8pagi, terus ambik teksi ke hentian duta. tak sanggup naik ERL sebab beg berat dipenuhi kain sari, berat gila. amibik tiket ke ipoh, terus bas memecut laju. memang siksa perjuangan saudagar sari. haha!

letak je punggung dalam bas, dapat tengok seat hampir penuh. ok, aku duk sebelah pakcik tua yg berwajah semangat seperti penyanyi RTM si azizul khamis (tak minat langsung sbb patriotik semacam). aku bajet nak tido, sampai ipoh nanti anna ambik dan dia kata dah book hotel. jeles pakcik tua duk seblah tingkap, aku nak tido pun malu sebab seat tepi laluan n seberang aku ada awek yg boleh tahan. muka orait, cun tapi tak jelita, pendek kata macam muka watak dalam movie cite serial killer yg kena bunuh 1st skali. haha..

baru je nak lelap, pergh! pakcik tepi aku bersuara. mula tanya nama...nak pi mana...sampai la kepada soklan dulu-dulu skolah mana. habis tu ingat dia stop, skali dia cite pasal anak dia yang keje di putrajaya. bangga la tu. pastu sambung cite anak sedara dia yang keje di pasir gudang...meleret sampai cite kisah macam mana dia knal bini dia. hishhh..phsyco! kalau dia muda sikit nak je aku buat muka dihipnotis tapi hormat la, tapi overall aku tengok keluar cermin tingkap...nampak sign board 'IPOH 180km! wah azabnya!

punya lah inkuiri pakcik ni, sampai berbuih air liur putih di hujung bibir. loya esofagus aku. dia pot pet pot pet , "kite kalo caghi bini, bior sedap mata memandang. sughuh bini melawa, baghu tak malu kalo pegi kenughi kawen oghang!" pekat berbahasa peghok. tringat aku kat niner masa bas melintasi susur keluar slim river.

terus meleret, sampai kepada kisah skandal cinta sahabat lelakinya yang bercerai angkara bini malas berhias diri. pakcik ini sempat bagi hint suh carik bini bekerja, kurang-kurang kalau bini nak beli alat mekap dia buleh guna duit seniri. bagus pakcik! wa caya sama lu! padan la dia naik bas pun pakai kasut hitam persis budak seratas, tapi pakcik tak pakai stokin nampak tak kemas.

bas keluar dari hiway, susur keluar di simpang pulai. tapi pakcik ni dah macam pak uda crite pi mai tang tu, cakap yakin je, tak berenti plak tuh, cakap siap perasan crite die macam best sangat. aku tabah menghadapi dugaan ni. mata aku terlalu berat, jiwa letih dan mengidam kedamaian. sampai di medan kidd, pakcik ni still di ayat-ayat akhir menceritakan perihal keenakan masakan bininya. aku sekali sekala mengerling ke kiri melihat awek tadi senyum-senyum! cis!!

setibanya di medan gopeng (aku lupa, bajet sampai medan kidd. haha.), aku menunggu kakakku si anna. rupanya on da way. katanya tadi singgah jusco beli scarlet dia. maklum ler hari ahad meman wajar berpeleseran di soping komplek. fine! tak jeles langsung sebab aku hanya memerlukan katil untuk beradu mimpi soklan exam bocor. haha..

sambil menunggu, aku nampak awek tadi duduk kat satu kerusi kaler oren, depan gerai jagung manis. aku sengaja gi dekat-dekat, buat-buat tanya pasal teksi. nasib baik dia layan. haha. lama jugak la dalam 10 minit berchatting, siap aku tanya datang ipoh buat apa? katanya baru dapat kerja di ipoh, datang dari seremban tapi kampung neneknya di tanjung tualang. haha. dia tanya aku, "penat ke layan orang tua kat sebelah tadi". pergh!!! aku bertindak sungguh jujur. aku crite ketapa azabnya aku melayan orang yang nonstop bercerita sebagaimana bas pun nonstop jugak. kutuk-kutuk skit pakcik tu secukup rasa. puas!! haha. siap describe loghat peghak pakcik tuh.

tiba-tiba awek tu dapat call. pastu dia mintak diri. aku pun hangguk je lah. usha dia jalan sambil seret beg beroda kaler hijau yang tertera tulisan "pakej haji dan umrah...*something* travel and tour".

dalam dia berjalan, sampai satu kereta iswara hitam. pintu bukak, pastu pompuan tu jerit ke arah orang ramai-ramai hisap rokok, "ayah...cepatlah!" skali ayah dia pakcik tua yang aku kutuk secukup rasa tu. aku paling muka kelain...malu dan terkejut, namun aku tak kesali. haha!!

pastu anna sampai, terus pi seri malaysia dan tidur!! sambung azab pagi esok pulak tenyeh pen buat karangan tak beremosi sebab otak masih fobia.

sempat candid bajet nak mula simpan sume pengalaman hidup pasni, tapi benci tengok muka macam keling akibat kesan la nina di india yang opst terlebih sudah! stacy sukka tangkappp gamba.

akhir kata, selamat berblog buat teman kita, natasha aqilah!!! haha!

2 comments:

HasanahNordin said...

cakap siang pandang2..cakap malam dengar2..(cakap sambil angkat tangan gaya karam singh walia..)

SYED NAHAR said...

haha...tu ah. lupa nak mintak i/c minah tu. kot2 ada tulis nama dia binti pakcik duduk sebelah aku. haha. hari aku rasa aneh. tapi nak gelak lagi.