Monday, April 13, 2009

june maskana

sunyi giler kelas 1k bila shikin pindah balik smk dato kamaruddin. namun mat nate aka hakimi menara dok syok tak abeh crita pasal sekolah sedaka tu, biasalah orang batu kurau. kimi kalau cakap suka ulang banyak kali, macam kena badi pun ada.

tapi june diam je, tinggal sorang la bila shikin dah blah. mesti dia rasa underdog, sebab dia paling baru masuk, sebelum tu ada azizah, tasha, yat ngan dijah. azizah ngan tasha masa ni nampak akrab dua orang, sama kes la sebab satu rombongan cik kiah dari sitiawan. yat ngan dijah tukar masuk 1z sebab nak jadi ahli musik, pun sama setanjung dari sungai siput.

june terus diam terkenang kawannya shikin. kalau ditanya nape diam? jawapan dia mesti jebik bibir. bertuah la kalau dia jawab ‘entah!’. kira panjang gila ayat tu. kesian kat june, ada tasnim kata june macam tak seronok duk seratas sebab baru lagi. aku imagine june teriak kat asrama tapi ntah-ntah dia kuat semangat. biasalah nak adapt ambik masa.

skali suhaili kata june sombong, haram tak mau layan tambah-tambah budak laki. asal prep petang, june dating awal. pastu dia mesti abehkan masa dengan tungkat dagu, abeh boring mengadap tingkap, paling boring dia tido lah. prep petang memang mengantuk, sebab tu senior kelas sebelah, 4k ngan 4u suka sibuk marah-marah, tegur ngan amik nama. tak tahan kena denda ngan azizan prefect. kalau stakat akak norzi tu dia cuma sound suara halus manja jek.

pernah suhaili tanya june, woi boring ka? june masa tu bertongkat dagu ngadap majalah quest ada lirik lagu my heart will go on. sekali mata june jeling ke arah suhaili. aku perhati tengok june nak jawab apa. sekali dia pandang kanan ke arah suhaili dengan bijik mata tak bernafsu, pastu pandang kiri ngadap tingkap, terus tongkat pipi pulak. lerrr…!

mungkin june dapat feel orang lain makin pelik ngan perangai diam dia. lama-lama skali nampak june pergi belakang kemas buku teks dalam locker. pastu balik ke kerusi, duduk pun dah tegak, tak bongkok macam dulu. sesekali kerusi diayun jadi berkaki dua. layan blues kot. aku jeling tengok june, rupanya june tengah baca buku kemahiran hidup. sambil tu, kerusi dia yang berkaki dua tu diayun slow-slow bayu sepoi bahasa, dengan kaki june bertongkat di kaki meja.

tiba-tiba…

pangggg…!!!! sume mata terkam kea rah june. kesian! june jatuh terlentang ke belakang. aku nampak kaki june duk di atas, badan landing cantik atas lantas. pastu sepantas kilat june bingkas bangkit, tegakkan kerusi dan duduk seperti normal. pastu dia sambung blues menungkat pipi sambil muka menghadap keluar tingkap. suhaili and de’gangs terus gelak tak cover langsung sebab semua terkejut beruk tengok kejadian yang berlaku.

june di tengah diapit-G: kiri oleh samsinar dan kanan tasha aqilah. june makin cun berlitup lilit bertudung style UIA. dengar crite june bakal ke doha, qatar bulan 6 (june jugak) nih?

12 comments:

Hidup Tanpa Penghujung said...

dahsyat tol la hang nyer memori syed.
habis semua lubang dpat hang terokai.
neutron dgn neurons dalam otak hang mest rajin berinteraksi.
ke ahng banyak minum susu DUGROW..

Cik Faridah Huda said...

June....anda sangat lawak...
ingatan aku x sekuat ingatan syed...tapi fikiran aku kuat berimaginasi bila Nuhu menceritakan June mendeklamasikan sajak Geografi di Kelas 3Z...yg berbunyi...
"OOOo...AAkkkk"....nuhu kata...satu kelas terhibur tanpa berhenti....

June..no heart feeling eh kalo ang bace citer neh...

Cik Faridah Huda said...

syed...sapa dia syikin?x igt lgsg...
Herzelinda yang pakai spek tebal budak 1S tu aku ingat la...kes lari keluar dr SERATAS jugak..huhuhu...lepas tu diikuti Robiah Awang...x lama lepas tu Hamidah.....

SYED NAHAR said...

azri : aku minum kopi jek. mak aku pun suka kopi. especially kopi cik nah made in melaka kot. haha..

mek : june sporting dah la ni. harzelinda spek tebal tu aku igt, dia mmg meraba-raba nak carik spek mata, kata pae masa lepas smayang kat surau. robiah akan muncul namanya di next entry aku. shikin ni kelas 1k, sekejap je. dia pakai spek. sorg lagi nama wati2 skit..lupa dah. midah tu kes tak puas berhari raya. robiah dah duk lama baru nak blah tak tau awat masalah dia. bilik aku ada gak wakil, si yunus!!

natasha said...

adoi..mampus aku gelak sorg2 baca cite sal jun nie..hmm..jun mmg agak 'pelik' dulu2..(jgn marah ek jun)..tringt dia 'brdrama' airmata dgn parents dia stiap kali parents dia dtg melawat..smp form 5 tu..hehe..xpela, maybe jun dh lain skali..msti rmai peminat kn..

SYED NAHAR said...

june skang dah cun. ayu lagik. aku tak dapat bayangkan suasana june nak pi qatar. banjir air mata la klia nanti. june ni manja...tu yang best! tapi june paling takut dikatakan carpub. pandang digosip dengan mana-mana jantan, gelabah terus!

naeims_ab said...

best gak bila ingat balik time sekolah dulu...citer pasal sambung azan tu memang aku ingat sangat...tapi yg lain, aku hanya mampu gelak je...tak ingat pun...

SYED NAHAR said...

ooo...yes u rite naim! haha..ooo skang aku tringat satu kisah mengenai naim...tadaaa????
hahaha...

NaFeeZ said...

aku paling takut bila syed nahar wak kuar kisah² di seratas... teringat zaman dok upah syed nahar lukis bunga... pastu pi tayang kat ahmad baqi... kahkahkahhhh...

missone hazel said...

weh! cayalah syed.cuak gak ko bukak cite seratas ni.haha...

Cik Faridah Huda said...

tu dia syed...ramai dah yang takut bila ang cuba merungkaikan kisah2 zaman hingusan...maklumla..setiap sorg ade kisah tersendiri...nie kalo kumpul hsl tulisan ang...bleh jadi bibliografi zaman persekolahan...bibliografi citer lawak!!!!i like it.....

SYED NAHAR said...

hasnor : jgn la takut...giliran ko ada nye nanti. tapi kena buh cite sir dulu. haha...yuhuuu sir!!!

wan hazila : rilex...kak wan kan glemer kat seratas dulu! byk cop skandal! haha...

mekrida : bibliografi? haha..cikgu-cikgu seratas bunuh diri la kalau baca sebab semuanya tak ilmiah. haha.