Friday, April 17, 2009

brainwash

berjaya dak buat muka konpius?

hari ni kena brainwash. mula datang delhi berenam skang aku je tinggal. cerita pasal dapat keje JKR dah diketahui orang-orang yang bersmayang jumaat di embassy indonesia. orang malaysia je. dia sume kata jangan resign dari company skrang, kecuali encik faizal yang keje embassy malaysia. haha. depan-depan ramai pekerja gomen, encik ex-timbalan naib canselor UITM suh aku pikir jadi professional engineer (uhuk nak batuk aku!). pastu CEO mitco petronas encik ehsan pulak suh stay katanya akan naik value diri jika keje swasta, next time buleh demand (haha. ye ke?). tapi encik samsul tourisme kata ikut kata hati yang mana best. haha. last sebelum masuk dewan amik wudhuk skali lagi encik ehsan pesan dan bagi lagi panjang berjela ceramah sampai naik malu i. haha..encik ex-timbalan naib canselor datang pulak tanya bila? aku jawab 16 april semalam, maknanya dah lepas. dia jabat salam kata bagus!

huh?? kenapa?? mengapa?? bukankah keje gomen itu best?? hatiku gundah gulana sekali lagi walaupun pagi tadi rasa tak de apa-apa pun. memang aku sayang nak tinggalkan company.

nak makan pulak tak selera! hari ni buat hotdog sebab aku nak makan. lain aku masak sup, kot-kot encik anuar dan encik zuleman nak jamah nasik. ada cencaluk, tapi aku hantam je buat, katanya pakai air rebusan nasik masa ia menggelegak. pastu aku rasa esok nak breakfast roti cicah kuah durian, sebab mak aku ada kasik lempok yang dibuat oleh mak teh zan dari kedah. mak teh bagi 6 batang lempok kat mak aku, mak aku taruk sume dalam beg masa aku nak balik februari lepas. huhu.

18 comments:

SYED NAHAR said...

pehal aku update sume jadi lambat sehari? aku update, skang pukul 8mlm jumaat 17hb april 2009. pesal dia tulis khamis 16hb????? sat gi org kata aku smayang jumaat hari khamis plak. hahaha...

encik blogspot sila kaji!!

HasanahNordin said...

haha..bek ko cek date b4 ko post..kat post option,post date & time tu...date tol ke x..

bagi aku..org yang slalu nye nak masuk goment (macam aku...) ada beberapa sebab...

1) kelebihan pekerja goment:loan,pencen,cuti dll...

2)bukan jenis yang suka cabaran bekerja..kurang ambitious... mengapa saya kata begini??ende nahar tentu tahu cara org goment bekerja....x nak komen banyak..kang sentap org gpment..


ape2 pun keputusan yg ko buat..semoga sentiasa sukses dalam hidup..

SYED NAHAR said...

thank q cik senah! i lap u!
tapi...ko mcm tak menyebelahi aku. wahahaha...

dok eh. fitnah je. dalam diam aku try hantar surat tangguh, depa ada email kata menerima surat aku. so aku bertambah serba salah skang??

SYED NAHAR said...

betoi la senah. cek option. sowi i tak taw! hahaha..budus aku ni. buta tol...tak abeh baca. tapi aku nak sarankan kepada sume, tolong la tak payahkan syarat menulis word verify mcm blog aku. cepat nak hantar, takyah lambat loading. sebab benda tu kadang leceh la. cek kat comment option kat layout. haha..cadangan je. kalau penting tak pa lah. aku suka jimat masa. bleh type entry lain. hahaha..

HasanahNordin said...

kalo ko mmg ada hati nak masuk goment..pendapat aku..gi je lah..nak dapat bukan senang..

kalo mmg jenis x de hati langsung nak masuk goment..x pe lah...

Cik Faridah Huda said...

i notice dat...aku ingat..tu waktu ang post N3 di India....tp perbezaan waktu x la sampai sehari..aku agak konpius...tp aku lagi bila aku tgk ade update...tp bila click...asik dok kuar N3 lama...tangen...

bab keje gomen...nie aku ckp bg pihak aku la n my field...ape yg aku lihat time praktikal di gomen dulu....

1. x de inisiatif wpun dihantar berkursus....
2. org yg dipertanggungjawab...asek bace majalah..kerat keratan akhbar...mengkait...bila aku nak tgk sistem..dia kata...esok lusa la tunjuk..nampak sgt x de bt apa2..
3.suke berlagak bagus..x nak terima pendapat orang muda..esp de fresh graduate..even ada pengalaman bekerja skang..pasti pndg sblah mata jugak
4.lambat bertindak..tidak tangkas..dan suka bertangguh...
5.rileks giler bekerja...may be x keje sangat....gosip je lebih
6.semua benda ada esp de hardware n software...tapi sekadar ada..sorg pun x taw guna...rugi duit kerajaan!!

kelebihan..
1. banyak imbuhan, cola la..elaun umah la..pencen etc
2. waktu bekerja agak tak strict..boleh cilok2 ke mana2..org bkn nk ambek tau pun...
3. kurang tekanan mental dan perasaan berbanding private..
4. kerja ke x...tetap hujung bulan masuk duet penoh...private sector..anda bekerja anda dapat duet...x kerja kalu...potong!!
5. Banyak lagi syed...cuba ang kaji...buat perbandingan yang sewajarnya...tp satu je mentaliti org tua yang x dpt diubah...diaorg mmg mengharapkan anak2 dapat keje gomen...

chow!!!

Anonymous said...

kalau ayah idup lagi, dia mesti "terasa hati" sebab hang tak accept the offer (itu lah yg berlaku pada diriku..ahaks). kalau nak masuk gomen, keje private dulu. kalau straight masuk gomen after grad, hancus. kalau dah ada pengalaman, gi masuk gomen, buat perubahan. bagi cadangan2 bernas kat org2 besar. tapi mesti org2 lama berbulu la ngan hang hehehe

ina

SYED NAHAR said...

senah : ho lah senah wei, kena pikiaq dulu.

mek : fuh..tq mek atas info bernas ko. nanti aku pikiaq lagi.

my sis : wei..hahaha! lepas kena brainwash jadi pro-swasta pulak. mula2 ada keinginan nak join gomen.

naeims_ab said...

aku sgt berharap utk masuk gomen... malas nak keje susah2... still tggu panggilan... sampai bila la nk jadik calon simpanan... bersyukurlah syed...

SYED NAHAR said...

wah naim..ko menghidupkan semangatku!

[DnaZz] said...

Aku pnh keja 22. Swasta penah, gomen pon penah. Pendapat aku, aku stuju ng anonymous tu. Keje swasta dulu.Pastu msuk gomen.Ang akan nmpak 2 diff of view. Xleh ar xmasuk gomen g,dah blame gomen mcm2.Sama gak mcm yang xpenah kje kat swasta nk kata swasta tu xbest.

Bgi aku, org laki seswai keje kat private. Workaholic. Pi sana, pi sini. Keje tangkas. Mmg kene ng jiwa lelaki, nak2 plak engineer cm ang nie. Laki, xyah ar masuk gomen sbb nti kot jadi mcm yang mek ckp tu melankan ang masuk education line.

Kl org pompn tu jnis workaholic jugak, jnis xduduk diam, jnis fast and furious, leh masuk swasta. Kl jnis yang sebaliknya bek masuk gomen.Plg equal, sorg private sorg gomen.

Ni pengalaman aku.Dulu masa aku praktikal kat JAS (jabatan alam sekitar, sgt gomen Ok), mmg sebijik ape yang MEK ckp tu berlaku.. Aku sgt tidak suka. Makanya aku pilih keje kat private comp. Jepun punya. Ang taula stail jepun. Keje situ ok. Cuma aku yang xthn kje 24/7.Xda masa tuk family & dri sendiri.

So aku quit. Sambg master and masuk education line. Education in gomen is totally diff from any gomen sector. Xda sape leh goyang kaki. Kl x hancuslah anak bangsa.


Knapa aku masuk gomen?Sbb aku bkn jnis 24/7 suka dok opis.Aku nak spent more time ng my family/future family nti. Biaq laki aku jer kje swasta.

the bongsu said...

SS pls make a wiser choice..
afterall decision is in ur hand..
wuteva it is, there is always blessing in disguise!

*arghh sgt sukar tuk buat pilihan kan*

SYED NAHAR said...

achik : ceritamu bakal ku analisis lagi..cukup bermakna.

annand : yups..tapi...???

the bongsu said...

apa tapi2..huhu..pas ko buat decision jgn MENYESAL oke!!stick to the one..ayat penyedap diri lps buat decision adalah..'ada hikmah di sebalik sume nih' very cliche kan..

SYED NAHAR said...

sebagai seorang SS, dia mmg stick seriously to 1 decision. tq annand!

**cliche? tringat lagu m.nasir**

HasanahNordin said...

aku seorg yg sangat mengidam2kan jawatan dalam gomen..

aku bukan seorang yang gigih bekerja..walopun company aku bukan 24/7..still aku nak cari keje yg lebih relax..(sentap orang gomen aku kata keje gomen relax)..kenyataan...cam achik kata..edu line berbeza..tu mungkin aku setuju..

SYED NAHAR said...

aku suka bila dgr org gomen, skit2 kursus pastu makan. ceramah skit makan. pastu satu malaysia tour! best. hotel segala. even meeting je mesti makan. kadang tu meeting 4 org tempah katering utk jamuan. menyelerakan nyer! maybe diorg nak kena abiskan peruntukan sbb ianya telah digazetkan.

Hidup Tanpa Penghujung said...

sungguh dilemma..
syed, kalau ada alasan kukuh untuk join goment, hang buat entry ek..
aku dilemmmaa...!!!!