Wednesday, March 18, 2009

dialog pagi : the L word

el? elle? ell? tak kisah macam mana nak pronounce nama dia yg pasti bunyi nye seperti menyebut abjad "L". pada 2003, saya tinggal betul-betul berhadapan bilik kak L. pemegang i/c bernama elyasa' bin mohamed, akak L akan pakai semburan wangi dari jenama terkenal setiap hari. baju mesti berkolar V, kasut cute dengan berstokin belang-belang pink, biru muda dan kuning. tapi kak L baik, kalau pinjam iron mesti pulang balik. suatu pagi aku nak pergi kelas.

L : eh kau, baru nak pergi kelas ke?
aku : iye.
L : gile kau pakai selipar. pelissss!
aku : pesal?
L : gerrossss..
aku : oooo....!

muncung giler mulut die sebut gross. kami sama-sama turun tangga yg berbentuk spiral, tak ubah seperti jalinan DNA yg terikat sesama sendiri dengan ikatan hidrolisis. sungguh cermat kak L, disinsing seluarnya dengan tangan kanan sambil tangan kiri sibuk berSMS. jalan kaki menuju fakulti...

aku : nape tetibe muke lain?
L : tak. ex akak ajak blanjer dinner malam ni. tak nak lah. tak suke.
aku : suh die blanjer saye. mesti saye suke.
L : eee...you ni kenape? hello, jangan nak verangan okkayy! tak boleh.

masa sebut hello, mata die terbeliak memandang langit namun kepala masih di posisi asal. berkali-kali kak L menyelit rambut ramos yg menutupi dahi jendulnya ke telinga.

aku : lawak je. jangan la amik hati kak. tapi bukan ape, dulu kawan saya pernah cakap, akak L ni cenge sangat la. cepat marah.
L : lagi?
aku : kalau marah pulak, sebut yg bukan-bukan, meroyan.
L : tu je? lagi?
aku : suke over acting. belagak lawa. sebab tu ada ex je, Y dengan Z tak de.
L : sebab akak vouge, mesti lah. puake tu cakap ape lagi?
aku : dah le tua ada hati nak berskandel. tak sedar diri. dah le dahi macam ikan flower horn.
L : hello! die sebut ke ko yang sebut?

aku sengih, mata akak L tajam menjeling aku tanda sangsi.

aku : sumpah die sebut. saya melakonkan semula je. nape? nak ulang tayang?
L : hish! aku sagat ko kang. tapi sape kawan ko tu?
aku : akak tak knal. die blok lain.
L : kalau aku jumpe die, sah-sah aku picit skali tido terus.

dalam syok dengar kak L meroyan, aku nampak wan arma 64.138m di hadapan aku.

aku : eh akak, classmate saya la depan tu. saya gi dulu eh, nak bagi jawapan tutorial pinjam smalam.
L : iye? eh eh eh jap. sabor lah! menahan nafsu dalam iman la jawabnye.
aku : ape die?
L : die slalu pergi gym mana? dekat KTC tu ke?
aku : ape tiba-tiba cakap pasal gym ni?
L : ko tengok body dia. fit abes. minat la.
aku : ooo...hahaha. so pass ni kak L fail mana-mana paper, pastu repeat paper masuk kelas kitaorg.

dikipasnya file kakak L yg berwarna sirap bandung ke lehernya seraya meneruskan perbualan.

L : tak kuase aku. tapi serius la, nak berkenalan boleh tak?
aku : tak boleh kot. die tak minat kat akak. die ade awek.
L : sedangkan yang kawen pun boleh bercerai, inikan anak-anak ikan.
aku : jahat nye!
L : ko budak-budak mana paham. apsal? ko ingat kalau aku dapat die, kenape?
aku : kubor berasap.
L : ko ingat ape? pandai jek.

tiba-tiba akak L feel pulak. tangan die dengan ayu menyapu-nyapu dada mcm tak puas bernafas.

L : ko tau, ex akak dulu pun akak kenal pun memang die dah kawen.
aku : so? die bercerai pastu?
L : no way! ko ingat aku ni sundal sangat ke? ape bingai sangat ni. akak just date je, ringan-ringan dah la. ape kes nak menyundal. lain la dokter arham tu. muda, bergaye, drive merce pulak tu. mak suke! ko apa tahu? huh!

akak L mengerling dikejauhan. henpon 3310 digigitnya dengan penuh manja.

aku : kalau date makan makanan ringan, baik beli jajan je pastu lepak kat CP dengan kawan-kawan akak L.
L : buang masa aku cakap ngan ko. bingai! lengai! bodoh tak sudah!
aku : eleh, kalau kak L pandai, nape extend?
L : hello????? peeeelis ok. akak extend sebab...sebab...

suara akak L menjadi sayu...tapi kembali histeria.

L : sebab ade lah. mana boleh bagitau.
aku : tak realistik nye sebab.
L : ye la, dulu akak masa knal ex yang anak dato kat seremban tu, akak selalu kena jumpa die. die rindu kat akak. akak pun jumpe la. nak wat macam mana kan.
aku : iyeee...tipu ah.
L : ape nak tipu plak. ex yg sebelum tu pun even KL akak turun sebulan 2 kali tau. kalau tak bangsar pun, we all jumpe kat rumah die terus kat cheras, area miharja.
aku : banyak nye ex?
L : tengok orang la. tapi clash pun sedih jugak. penat tau.
aku : nape?
L : penat la. penat kita main, die tak bayar.

kedengaran hentakkan kuat dari kasut hush puppies akak L.

L : ko ni saje tau, baik ko kenalkan classmate ko tu.
aku : nak buat ape?
L : jadi boifren akak la.
aku : pergi la approach seniri. saya tak de kene mengene dalam kes ni.
L : ko jangan terjekut kalau ko nampak die keluar dari bilik akak pagi ahad.
aku : mesti la saye terkejut.
L : ko ni kenape?
aku : ye la, sebab berapi die kutuk akak dahi flower horn la, itu la ini la, pastu ada skandel ngan akak.

tiba-tiba..

aku : eh pesal akak berhenti?
L : tak pe lah. jalanlah ko sorang. akak naik bas je.
aku : ok.

6 comments:

HasanahNordin said...

ko penah keluar dr bilik dia dipg ahad x??ko jgn syed nahar...ende masih suci x??hahaha...

Cik Faridah Huda said...

syed...teringat pulak kat pondan cute UTM bernama Nasha Aziz..auuwwww...
diaorg buat Pink Party kat fakulti aku time bulan posa...aduh mak aiii...yg org lain dok tunggang terbalik kat MSI x jauh dr situ...

[DnaZz] said...

ahahah..kim salam kat kak L.mmg meroyan btullah..apasal ko bingai sgt syed?hahaha jgn marah.satu pengakuan yg leh wat idg ang kembang..aku suka entry nie.

SYED NAHAR said...

senah :
actually (perkataan biasa para L muka berbicara), kak L baik. aku pernah masuk bilik die pagi ahad (bukan keluar) just nak pinjam iron je. aku pernah nampak dalam bilik die majalah men's health. tak tau nape.

mek :
aku tau team pink BBQ ke? diorg tu sah gile. siap video catwalk diorg terlepas ke seluruh pelusuk alam.

dnaz : bila sebut bingai, aku teringat kampung binjai, iaitu kampung halaman raziah ramli. hihihi..

Cik Faridah Huda said...

diaorang sweet...group pink ladies nie...cuma tu la...budak laki campus kiter jahat sungguh...suka kaco lebey2...insiden paling aku suke..satu group ala2 Kak Ell nie merajuk manje bila kena kaco ngan mamat si penjual apom balik kat PARAM...

x sangka ang pun ade connection kuat ngan Kak El...hehehe

SYED NAHAR said...

kismat connection. ko penah tgk cite nih? shahid kapur...mesti kak L minat shahid kapur nih.

kak L sorg je sbb dia duk bilik depan aku. dia buat intership je bukan degree pun. tapi zaman kita dah tak internship sume kat kat jalan semarak.

jantan jual apom tu sangap kot. tu ngorat tu. berkenan tak ngaku. kih kih kih. dok eh. tak diorg sexy sgt bulan puase tu pesal? eleh padahal suke kena ngorat. bajet naik saham. tapi diorg ni suke wat party. syok dapat belen air mirinda botol. diorg ni baik. hehehehe...