Thursday, March 26, 2009

night shift

this hotel consists 2 wings, NR wing and NW. NR is where all the decoration is based on revolution era in europe meanwhile NR is uniquely asian theme.


menurut jadual, aku perlu menaiki lif ke aras 3 bagi mengambil stok susu untuk persiapan bufet sarapan. sebelum itu kapten suzi menyuruh aku membantu kak lina menghantar pesanan makanan di tingkat 7. bekerja di hotel memaksa aku bertindak pantas, tak kira masa terutama pada sesi malam. hanya 3 staf dan seorang kapten bertugas di kafe temps, aras GF, hotel R. namun aku melalui hari pertama bagi sesi malam ini tanpa kehadiran hafis yang cuti kerana tidak sihat.

aku mengambil makanan dari dapur, menyusur keluar bersama sebuah troli kecil. aku bertuah kerana kehadiran aku di lif bomba amat dialu-alukan kerana sebaik sahaja aku tiba, pintu lif sedia terbuka. aku memicit punat penanda aras ke tingkat 7, lantas pintu ditutup dan segera lif membawa aku. hanya satu lif diperuntukkan untuk para pekerja, ditegah sama sekali menggunakan lif pelanggan yang serba indah dilengkapi kamera. tiba di tingkat 7, aku memintas terus ke arah kiri ke NW wing. dengan penuh kesopanan aku menghidangkan sup sayur bersama roti dan cafe latte kepada pelangganku yang dilihat hanya bersendirian menonton perlawanan golf di kaca tv. siap dan aku berlalu pergi tanpa mendapat tip.

troli yang sama diheret ke pintu lif, sekali lagi aku bertuah kerana tidak perlu menunggu lama. aku masuk, segera menekan punat 3. kepala aku sedikit pusing tatkala lif bergerak melawan graviti. namun perjalanan aku terhenti. "ting...!" pintu terbuka.

selama lebih 7 saat menunggu, tiada sesiapa yang hadir masuk. aku meletakkan troli di tengah pintu lif dan aku berjalan keluar. "ada siapa nak turun?" aku memanggil. aku menoleh ke kiri dan terus memaling ke kanan arah renaissance wing. tiada siapa menyahut panggilanku lantas aku berfikir untuk kembali ke lif. tiba di lif, aku menekan penanda aras 3.

ketika pintu lif hampir separuh ditutup, aku disapa. "dik tunggu akak dik.." aku sepantas kilat menolak troli ke tengah pintu. aku bersandar di dinding sambil menunggu. jari telunjukku menekan punat "buka" selang beberapa saat bagi mengelak pintu lif ditutup. "dik tunggu akak dik.." sekali lagi suara itu kedengaran, namun kian perlahan. aku khuatir kapten suzi akan memarahi kelewatanku. lantas aku bersuara,"cepat akak, saya nak ke stor. dah pukul 4 pagi, bufet temps belum siap lagi."

hampir 2 minit aku menunggu, hatiku resah. sifat tidak sabar memaksa aku keluar sekali lagi, menuju ke arah suara yang kudengar tadi, dari arah NR wing. sambil berjalan, hanya kedengaran tapak kakiku. kulihat di dinding terlukis anak panah menuju ke restoran dinasty. restoran ini menyediakan makanan tidak halal seperti daging babi. oleh itu aku berhenti di situ. 7 langkah di depanku adalah pintu masuk ke dapur restoran dinasty. sungguh gelap. tiada cahaya dari bawah pintu tersebut. "tetttt...!" pager yang diselit di pinggangku berbunyi. aku dapat menyangka kapten suzi pasti bising bertanyakan keberadaan aku. tanpa membaca pesanan aku berlalu pergi.

aku kembali ke lif dengan pantas. langkah terakhir aku masuk ke dalam lif, aku mendengar sekali lagi suara dari arah pintu restoran dinasty, "dik tunggu akak dik.." seraya aku menoleh dan yang pasti hanya cahaya samar lampu kecemasan yang menerangi lorong itu. aku kesal atas perbuatanku yang terpaksa meninggalkan lokasi itu. tiba di tingkat 3, aku berlari-lari anak menyusur bersama troli. setelah pintu stor dibuka, aku mengambil sejumlah kotak susu skim dan susu rendah remak lalu disusun di atas troli. siap dan aku terus berlalu tanpa lupa mengunci kembali stor berudara dingin itu.

setibanya di kafe temps, aku membuka kotak-kotak susu lalu memenuhkan simpanan mesin campuran kopi, tong susu sarapan dan selebihnya dibiarkan di atas troli. aku mengambil sudu dan garfu yang tersedia digilap untuk diletakkan di meja bufet. tika aku leka menyusun sudu garfu itu, kapten suzi datang mencelah di tepi. "nahar, mana engkau pergi? jangan nak lama-lama buat hal dengan customer". bagi memperolehi kepercayaannya, aku menjelaskan perkara sebenar. cerita aku membuatkan suzi bertanya dua kali, "betul apa engkau cakap ni nahar? engkau jangan main-main. dynasti cuma buka siang. buka pukul 11 tutup pukul 6 petang. mana ada orang waktu malam kat situ!".

aku tidak tahan akan egois kapten suzi. aku tetap dengan pendirian aku, "betul kapten, lif stop, pintu bukak, pastu ada orang suruh tunggu". kapten suzi menjegil tepat ke mataku lantas menyambung bicara, "engkau tahu tak itu level 4? engkau perasan tak kenapa lif taruk 3A? engkau tahu tak kenapa dinasty tak buka malam? lepas ni jangan pergi ke situ lagi. tempat tu keras!".

aku tersentak, meremang. rupa-rupanya kapten suzi memang baik, dia bermaksud bagi menjaga keselamatan orang bawahannya. selepas misteri itu berlalu, mindaku mula teringatkan kisah "dentaman bola ke lantai" di tingkat 14 bangunan menara telekom. pada 2006 pula UTM dikejutkan dengan kisah pelajar perempuan yang dijumpai menggantungkan diri dalam almari di bilik asrama tingkat 2 di blok S13 kolej tuanku canselor.

5 comments:

Cik Faridah Huda said...

hang penah kejer par time ke nahar sebagai pembantu cafe kat hotel nie...????lokasi mane nieh?latitude longitud brapa?

best ke..?? said...

en.nahar, agak merbahaya memaaparkan tempat kejadian sebenar utk isu2 sensitif sebegini sbb anda mungkin disaman...biaselaa tempat org lain carik makan hehe

p/s : saya dah menambah traffic blog anda.sila masukkan 25sen dlm akaun saya haha

SYED NAHAR said...

mek : tepi monorel bkt nanas. dekat je dengan sheraton imperial. aku keje 3 bulan je masa cuti sem.

en.zul : nanti saya edit agar tidak menyentuh hak asasi manusia lain, cth saya taruk hotel r**********. boleh kan?

[DnaZz] said...

aah..pastu nama otel tu sila blurkan kat gmbonye yer..t kene sue..hahaha

SYED NAHAR said...

iye cik achik.

haaa..i ada pantun utk cik achik...!